מאמרים מאת עו"ד לחדלות פירעון ופשיטת רגל

הגבלות חייב מוגבל באמצעים

הגבלות חייב מוגבל באמצעים

חייב שלא מסוגל לפרוע את חובותיו בתוך תקופה שהחוק קבע, אפשר להכריז עילו כחייב מוגבל באמצעים. המשמעות של הכרזה זו היא שעל החייב מוטלות הגבלות כמו החזקה בכרטיס אשראי, יציאה לחו”ל, הגבלה על הקמת חברה או שימוש בתפקידים בכירים בחברה. חייב שהוא מוגבל באמצעים מסיים את התהליך כאשר הוא מקבל צו הפטר חלוט ומלא על חובותיו. הכרזה על חייב מוגבל באמצעים היא במסגרת הליך של חדלות פירעון שכאמור בסוף התהליך המוגבל מקבל הפטר מהחובות. החוק שמגדיר את ההגבלות ובעצם את כל התהליך הינו חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, תשע”ח-2018. לפי החוק, אם מתרשם רשם ההוצאה לפועל כי החייב אינו יכול לעמוד בתשלום חובותיו הוא יכול להכריז עליו – חייב מוגבל באמצעים.

הגבלות חייב מוגבל באמצעים

מי יכול לבקש את ההכרה ואת הגבלות חייב מוגבל באמצעים? על פי החוק הנ”ל הבקשה יכולה לבוא הן מצד הזוכה, הן מצד החייב עצמו או עורך דין כינוס נכסים מטעמו או מיוזמתו של רשם ההוצאה לפועל. לאחר ההכרזה על החייב כמוגבל באמצעים, הרשם קובע לו סכום לתשלום שעליו לשלם מדי חודש לטובת החוב או החובות, ומעבר לכך אי אפשר לחייב אותו. מה שעומד בבסיס הרעיון של התהליך הוא הכלל המוכר של ‘המקל והגזר’. מחד אי אפשר כאמור לחייב את החייב בתשלום גבוה יותר ממה שנקבע על ידי הרשם (לאחר חקירת יכולותיו הכלכליות) ומאידך יכול הרשם להטיל עליו מגבלות שונות שמגבילות את עצמאותו.

ולא זו בלבד שהרשם רשאי לעשות זאת, אלא שבדרך כלל הוא אכן יטיל עליו הגבלות. לאחר ההכרזה על חייב כמוגבל באמצעים הזוכה מקבל על כך הודעה, בכדי שיידע שאסור לו לגבות כרגע מהחייב יותר מהסכום שנקבע. אם לאחר חקירת יכולותיו הכלכליות מתרשם הרשם שהחייב יכול לשלם את חובותיו בתוך שנתיים, הוא לא יכריז עליו ולא יטיל עליו הגבלות חייב מוגבל באמצעים אלא הגבלות שונות כדלהלן.

הגבלות חייב מוגבל באמצעים
הגבלות חייב מוגבל באמצעים

ביטול הגבלות חייב מוגבל באמצעים

לאחר הכרזה על חייב כמוגבל באמצעים, אם החייב לא מעונין בכך, הוא יכול להגיש בקשה לביטול הגבלות חייב מוגבל באמצעים. הבקשה כוללת כמובן את בקשתו לביטול כל ההגבלות שהוטלו עליו. שירות זה של הגשת הבקשה מיועד למי שיש נגדו תיק פתוח בהוצאה לפועל והוכרז כאמור על היותו מוגבל באמצעים. ההגדרה המדויקת של חייב היא שנפסק בפסק דין שעליו לשלם סכום כסף לאדם או לגוף מסוים (הזוכה). כמו כן, ישנם חיובים שונים שהחוק נותן להם תוקף של פסק דין. כמו למשל צ’ק, שטר משכון ועוד. חייב שהגיש בקשה לביטול הכרזתו כחייב מוגבל באמצעים והוא מיוצג על ידי עורך דין חדלות פירעון הוא חייב להנפיק עותק מהבקשה לזוכה.

כמו כן, אם החייב הוכרז כמוגבל באמצעים לאחר שבוצע איחוד של התיקים שלו בהוצאה לפועל הוא חייב להגיש את הבקשה לביטול הגבלות חייב מוגבל באמצעים בתיק האיחוד, גם אם הבקשה להטלת ההגבלות נתבעה רק על ידי אחד מהזוכים / הנושים.

ביטול הגבלות חייב מוגבל באמצעים
ביטול הגבלות חייב מוגבל באמצעים

הגבלות על חייב מזונות

אם על פי התרשמות הרשם החייב יכול לשלם את החוב בתוך תקופה של שנתיים (ובסכומים גבוהים, במשך תקופה ממושכת יותר, על פי הסכומים והתקופות שנקבעו בחוק), הוא יוכרז כמי שמשתמט מתשלום חובותיו ובמילים אחרות – חייב לא מוגבל באמצעים. בנוסף לכך, גם כשמדובר בחוב מזונות הוא לא יוכר כמוגבל באמצעים והמשמעות היא שהוא יהיה מוגדר כמשתמט מתשלום חובותיו ויוטלו עליו הגבלות על חייב מזונות. מבחינה מעשית הוא יוגדר כלקוח מוגבל מיוחד. מה שאומר שהוא לא יוכל לפתוח חשבון בנק חדש ולא יוכל למשוך צ’קים.

הכרזה זו נכנסת לתוקף באופן מיידי – אם היא הוכרזה בנוכחותו של החייב. ואם לא ניתנה בנוכחותו – הרשם שולח לו התראה וההכרזה נכנסת לתוקף לאחר 30 יום מהמצאת ההתראה. אם מדובר בחוב מזונות, אין הדבר תלוי כאמור ביכולותיו הכלכליות של החייב ולכן גם חקירת יכולת אין בכוחה לשנות את המצב. ומצד שני אם מדובר בחוב מזונות שנגבה ישירות על ידי הביטוח הלאומי אי אפשר לכלול את החייב בהגדרת חייב שמשתמט מתשלום חובותיו כל עוד לא יוכח שהוא אכן יכול לעמוד בהתחייבויות ולא יוטלו עליו באופן אוטומטי הגבלות על חייב מזונות.

עקב הפרטים הרבים הקשורים לחוקים אלו, לא פירטנו את כל סעיפי ופרטי החוק. אנו מזמינים אתכם להתייעץ עמנו על המקרה שלכם באופן פרטני. התקשרו אלינו – משרד עורך דין לגביית חובות, כבר עכשיו.

הגבלות על חייב מזונות
הגבלות על חייב מזונות הן תמיד כמשתמט מחובותיו
עו"ד מישאל גאון
מנהל תיקי המשרד

עו”ד מישאל גאון, מעבר להיות עו”ד וותיק ומשופשף ומומחה מספר אחת במחיקת חובות ולניהול הליכי חדלות פירעון והוצאה לפועל, כבר זכה לנהל בעברו מספר חברות ועסקים ורכש ניסיון רב במגזר העסקי ובעבודה מול הבנקים וגופים ציבוריים גדולים. עו”ד מישאל גאון, משמש כיום כאוטוריטה בתחומי החדלות פירעון ובמילים אחרות- אין כמעט שופט בארץ שלא מכיר אותו (ואת ‘כאב הראש’ שמתלווה לייצוג המשפטי שלו) או כתב עת מקצועי ומכובד שלא מתהדר במאמר מקצועי פרי עטו.

שאלה? כתבו לנו!

פשיטת רגל

חדלות פירעון

שיקום כלכלי

פתח צ'ט
1
שלום וברכה
שלום,
אני כאן לרשותך
Call Now Button