מאמרים מאת עו"ד לחדלות פירעון ופשיטת רגל

מי יכול לפתוח עוסק מורשה

מי יכול לפתוח עוסק מורשה

איך פותחים עסק מורשה? עוסק מורשה צריך להיות מוכר במע”מ ובביטוח הלאומי. כמו כן עוסק מורשה צריך שתהיה לו תעודת עוסק מורשה בהישג יד, אם מדובר בעסק פיזי, כלומר לא עסק שמוכר דרך הרשת וכדו’, הוא צריך לתלות את התעודה במקום בולט בעסק. עוסק מורשה צריך לעמוד בתשלומי המקדמות למע”מ ולביטוח לאומי.

מי יכול לפתוח עוסק מורשה

עד כאן באופן כללי לגבי מה שעושה עוסק מורשה בעבודה השגרתית. אבל איך פותחים בכלל עוסק מורשה? מה הטפסים שצריך למלא, איפה פותחים ומה צריך להביא? האם כל אחד יכול לפתוח עוסק מורשה? על פי חוק כל מי שרוצה להיות בעל עסק עצמאי יכול לפתוח עסק מורשה, ואף אם הוא בהליכי הגשת חדלות פירעון וכדו’ (אבל אז הוא יצטרך אישור מיוחד).

מי שמחזור ההכנסות שלו הוא מעל כ-102,000 ₪ (בערך, זה מתעדכן מדי שנה) הוא יכול להירשם כעוסק מורשה, פחות מכך הוא מוגדר כעסק פטור. ישנם מקצועו שבהם גם במחזורי הכנסה פחותים מהסכום הנ”ל הם אינם יכולים להיות עוסק פטור אלא הם מיד נכנסים לקטגוריית עוסק מורשה. המשמעות של עוסק מורשה היא שהעסק חייב לגבות מע”מ על כל מה שהוא מוכר ואת הסכום שהוא גובה לשם מע”מ הוא מעביר לרשות המיסים.

אבל אל תשכחו שגם כשהעסק קונה מוצר כלשהו בשביל העסק הוא גם משלם מע”מ למי שמוכר לו את המוצר. לכן מותר לעסק לקזז את הסכום שהוא שילם למע”מ על ידי הקניות שלו ולהעביר לרשות המיסים רק את הסכום הנותר לאחר הקיזוז. זה מה שנקרא מס תשומות.

מי יכול לפתוח עוסק מורשה
מי יכול לפתוח עוסק מורשה

איך לא להסתבך עם החוק כשפותחים עוסק מורשה

פתיחה של עוסק מורשה באופן רשמי וכפי דרישות החוק היא התקדמות עסקית רצינית של בעל העסק שעד עתה היה בשלבי ניסיון ראשוניים או שהיה מוגדר כעוסק פטור. כעת בעל העסק אינו מוגבל בגובה המחזור או בגובה ההכנסות שמותר לו לגלגל בחודש. בכדי לפתוח עוסק מורשה יש צורך להיות מוכר ורשום הן במס הכנסה (פתיחת תיק נישום), הן במע”מ (פתיחת תיק עוסק) והן במוסד לביטוח לאומי (פתיחת תיק מבוטח).

וכמו כל דבר בחיים, גם לפתיחת עוסק מורשה יש יתרונות אבל גם חסרונות. ההבדל העיקרי בין עוסק מורשה לעוסק פטור הוא בעיקר בתשלומי המע”מ לגבי שאר הרשויות – המיסים והביטוח הלאומי אין כמעט הבדל.

לפני שפותחים עסק מורשה מומלץ כבר לבוא עם רואה חשבון או יועץ מס. ויש לכך כמה סיבות. 1. כדי שינהל אתכם מבחינת הרשויות, מה נדרש ומה לא, מה קודם למה ומה אפשר לדחות וכו’. המטרה השנייה היא כדי שעוד לפני פתיחת העסק יוכל רואה החשבון או יועץ המס לבדוק אם יש סיכון של פשיטת רגל וחדלות פירעון בעסק שמוקם ושלא יצטרך אף להגיע למצבים המצריכים הסדרי נושים וכדו’.

איך לא להסתבך עם החוק כשפותחים עוסק מורשה
איך לא להסתבך עם החוק כשפותחים עוסק מורשה

מה לוודא לפני פתיחת עוסק מורשה

לפני פתיחת עסק מורשה יש לוודא מפני הסתבכויות כאלה ואחרות עם רשויות החוק. מה שעלול לפעמים לשים בטמיון את כל היגיעה הקשה של הקמת העסק שהיא וודאי לא באה לכם בקלות. כשפותחים עסק מכל סוג שהוא חשוב לדעת את כל הזכויות והחובות של בעל העסק כלפי המדינה ושלוחותיה. ולא, לא צריך להיות עורך דין חדלות פירעון בשביל כך.

כמה מילים על עוסק פטור: עוסק פטור הוא עסק שאינו גובה מע”מ על העסקאות שלו, כלומר על המוצר שהוא מוכר. ובניגוד לעוסק מורשה הוא אינו חייב בדיווחים חודשיים למע”מ (עוסק מורשה וכן חברה בע”מ מחויבים בדיווח חודשי או דו חודשי למע”מ). כפועל יוצא מכך שהוא אינו משלם מע”מ הוא גם לא יכול להתקזז עם מס התשומות שהזכרנו לעיל.

סכום הגג שמאפשר לעסק עצמאי לתפקד כעסק פטור הוא כ-100,000 ₪, סכום שמתעדכן מדי שנה בהתאם למדדים השונים (ב-2022 עמד הסכום על 102,292 ₪). עוסק פטור חוסך פעמיים, גם ההתנהלות שלו מנול הרשויות היא מינימלית וגם הנהלת החשבונות שלו היא זולה יותר משום שיש פחות עבודה… אך בדרך כלל לא ניתן להחליט באופן עצמאי אם להיות עוסק פטור או עוסק מורשה. שכן גם עוסק פטור חייב בדיווח לרשויות המס, והדיווחים כמובן חייבים להיות אמיתיים.

נדגיש שכל מה שנאמר כאן הוא הסבר בסיסי בלבד ואינו מהווה ייעוץ מקצועי.

להתייעצות עם עורך דין לגביית חובות לפני פתיחת העסק ובכלל, אתם מוזמנים לפנות אלינו בכל עת.

מה לוודא לפני פתיחת עוסק מורשה
מה לוודא לפני פתיחת עוסק מורשה
עו"ד מישאל גאון
מנהל תיקי המשרד

עו”ד מישאל גאון, מעבר להיות עו”ד וותיק ומשופשף ומומחה מספר אחת במחיקת חובות ולניהול הליכי חדלות פירעון והוצאה לפועל, כבר זכה לנהל בעברו מספר חברות ועסקים ורכש ניסיון רב במגזר העסקי ובעבודה מול הבנקים וגופים ציבוריים גדולים. עו”ד מישאל גאון, משמש כיום כאוטוריטה בתחומי החדלות פירעון ובמילים אחרות- אין כמעט שופט בארץ שלא מכיר אותו (ואת ‘כאב הראש’ שמתלווה לייצוג המשפטי שלו) או כתב עת מקצועי ומכובד שלא מתהדר במאמר מקצועי פרי עטו.

שאלה? כתבו לנו!

פשיטת רגל

חדלות פירעון

שיקום כלכלי

פתח צ'ט
1
שלום וברכה
שלום,
אני כאן לרשותך
Call Now Button