מאמרים מאת עו"ד לחדלות פירעון ופשיטת רגל

האם הפטר חלוט יכול להתבטל?

האם הפטר חלוט יכול להתבטל

הליך פשיטת רגל הוא הליך שמסתיים בקבלת הפטר חלוט על החובות מבית המשפט. אבל יש מקרים בהם בית המשפט קובע כי ההפטר שקיבל פושט הרגל בטל ומבוטל. ולפני שנסביר מתי זה עלול לקרות נכתוב מעט רקע על כל נושא חדלות הפירעון ופשיטת רגל בישראל (כנסו לקישור הבא כדי לקרוא על ההבדל בין פשיטת רגל לחדלות פירעון). בשנים האחרונות הוחלף שמו של חוק פשיטת רגל (של אדם פרטי) לחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי של החייב.

האם הפטר חלוט יכול להתבטל?

הליך חדלות פירעון בימנו שם יותר דגש על עניין השיקום הכלכלי של החייב. וזה דורש מהחייב 2 פעולות עיקריות. 1. לעמוד בתשלומים שנקבעו לו על ידי בית המשפט או הנציג מטעמו, בהתחשב ביכולותיו הכלכליות ובגודל המשפחה שעליו לפרנס. 2. להתחיל להתנהל באחריות תוך חישוב כל שקל שנכנס ויוצא מכיסו.

מה שמסיים את הליך פשיטת רגל החדש או יותר נכון של חדלות פירעון הוא ההפטר. כיום זה הפך להיות די קליל להגיע אל היעד, כלומר אל ההפטר. אולם למרות זאת (ואולי בגלל…) ישנם מקרים בהם בית המשפט מחליט לבטל את ההפטר לאחר שניתן. אז קודם כל, בכדי להבין מתי עלול ההפטר להתבטל, בואו נבין איך בכלל מתקבל הפטר.

כאשר מכריזים על אדם מסוים שהינו חדל פירעון חוקרים את יכולותיו הכלכליות נכון לעת ההכרזה ולפי זה בונים לחייב את חבילת הפירעון החלקי בצורה של תשלומים חודשיים שעליו לעמוד בהם. אולם לא רק את היכולת הכלכלית בודקים. מה עוד בודק הממונה על חדלות פירעון? בעת קביעת התשלום החודשי של החייב הוא מתחשב גם באופן יצירת החוב, כלומר איך הוא נוצר. אם בתום לב או לא וכו’.

האם הפטר חלוט יכול להתבטל
האם הפטר חלוט יכול להתבטל? דברו אתנו ונוציא אתכם מהדילמה

באילו מקרים מבטלים את ההפטר?

לאחר סיום תקופת התשלומים שנקבעו על ידי הממונה מטעם בית המשפט על חדלות פירעון, במידה שהחייב עמד בפירעון התשלומים ובזמן הוא זכאי לקבל הפטר חלוט ואז הוא בעצם מקבל פטור מתשלום החלק של החוב או החובות שנותרו. ביטול של ההפטר החלוט עלול להתרחש כתוצאה מכמה סיבות.

אם למשל יתברר לבית המשפט נתון חדש בנוגע לחובות או לחייב, נתון שהיה יכול להיות בעל השלכה מכריעה בעת אישור ההפטר, או אז יבטל בית המשפט את ההפטר החלוט שקיבל החייב. או למשל אם יתברר, לאחר אישור ההפטר שהחייב לא עמד בהסדר התשלומים בדיוק כפי שנקבע, גם אז עשוי בית המשפט לבטל את ההפטר.

אחת מהדרישות החשובות ביותר בתוכנית הפירעון היא שיתוף פעולה מלא עם כל הדרישות של הממונה על חדלות פירעון או נציג מטעמו, בכל הנוגע לניהול התיק (כגון אם ידרוש ממנו למכור את דירתו, הוא יצטרך לאפשר למשל למתעניינים להיכנס ולהתרשם מהדירה), כמו כן הוא נדרש להתנהל בשקיפות מלאה מול הממונה.

התנהלות נבונה בחדלות פירעון ולאחר ההפטר

אם יגלה בית המשפט כי החייב לא התנהל בשקיפות מלאה או שהוא לא שיתף פעולה באופן מלא עם הממונה יבטל בית המשפט את ההפטר. ישנם מקרים אף יותר גרועים שעלולים אפילו להגיע לעונש של מאסר. אם למשל מסר החייב את הבעלות על הדירה לגורם שלישי למראית עין, בכדי להעלים את עובדת היות הדירה בבעלותו ובכך למנוע מהממונה את מימוש הנכס, גם אז עלול בית המשפט לבטל את ההפטר.

לעיתים קורה שחדל פירעון עושה פעולות כלשהן ללא שיקול דעת, מתוך מתח וחרדה על עתידו הכלכלי, ללא כוונת זדון, אך שלא בידיעתו או לפעמים בהיסח דעתו הוא עובר על החוק ובניגוד לכל אדם שעובר לפעמים על החוק וזה ‘מצליח’ לו, כלומר לא תפסו אותו, הרי שכאן החייב נתון תחת ביקורת בשבע עיניים, מה גם שהנושים ממתינים לו בצד בכדי שהוא ימעד והם יוכלו לתבוע אותו ולהמשיך להתעלל בו בגלל החוב.

בתיקי חדלות פירעון חובה להתנהל עם ליווי צמוד של עורך דין חדלות פירעון שמתמצא בחוקי חדלות הפירעון החדשים ושיש לו ותק וניסיון בניהול תיקים שכאלו. אם אתם חוששים מביטול ההפטר שלכם או שאתם רוצים לבקש ביטול צו עיכוב יציאה מהארץ צרו עמנו קשר כבר עכשיו.

עו"ד מישאל גאון
מנהל תיקי המשרד

עו”ד מישאל גאון, מעבר להיות עו”ד וותיק ומשופשף ומומחה מספר אחת במחיקת חובות ולניהול הליכי חדלות פירעון והוצאה לפועל, כבר זכה לנהל בעברו מספר חברות ועסקים ורכש ניסיון רב במגזר העסקי ובעבודה מול הבנקים וגופים ציבוריים גדולים. עו”ד מישאל גאון, משמש כיום כאוטוריטה בתחומי החדלות פירעון ובמילים אחרות- אין כמעט שופט בארץ שלא מכיר אותו (ואת ‘כאב הראש’ שמתלווה לייצוג המשפטי שלו) או כתב עת מקצועי ומכובד שלא מתהדר במאמר מקצועי פרי עטו.

שאלה? כתבו לנו!

פשיטת רגל

חדלות פירעון

שיקום כלכלי

פתח צ'ט
1
שלום וברכה
שלום,
אני כאן לרשותך
Call Now Button