מאמרים מאת עו"ד לחדלות פירעון ופשיטת רגל

ההבדל בין פשיטת רגל לחדלות פירעון

אשראי חדלות פרעון

חדלות פירעון הגדרה ומה ההבדל בין פשיטת רגל לחדלות פירעון. תשובות לשאלות הנפוצות בתחום – מה ההליך כולל ואיך עושים  בקשת יחיד? משרד עורכי דין מישאל גאון חדלות פרעון במרכז עונה

ההבדל בין פשיטת רגל לחדלות פירעון

פשיטת רגל – על מנת לעמוד על ההבדל בין פשיטת רגל לחדלות פירעון יש להכיר את הוראות חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי התשע”ח-2018 אשר נכנס לתוקף ביום 15.09.2019 וחולל מהפכה משמעותית בדיני פשיטת רגל עבור יחידים כפי שהיו נהוגים עד אז. הן מבחינת הטרמינולוגיה והן מבחינת התפיסה הציבורית – חברתית של כל אותם יחידים שנקלעו למצב של פשיטת רגל והגישה השיקומית שמחילים עליהם.

מהו הליך חדלות פירעון?

חדלות פירעון יחיד
מה כולל הליך של חדלות פירעון של יחיד?

חוק חדלות פרעון החדש והתקנות שהוצאו מכוחו, קובעים את סדרי הדין שיחולו במצב של החייב, זכויות היחידים והנושים ואת הדרך שבה יוחזרו החובות. חוק זה מבטל את הוראות פקודת פשיטת הרגל [נוסח חדש], התש”ם-1980 לגבי הליכי חדלות הפרעון של יחיד שנפתחו לאחר כניסת החוק לתוקף. אולם, הליכי פשיטת רגל שהתחילו לפני תחילת החוק, ימשיכו להתנהל כרגיל לפי הוראות פקודת פשיטת רגל.

המטרות העיקריות של הליך חדלות פרעון של יחיד מתמקדות בהחזרת הסכום המקסימלי של החובות לידי הנושים, על מנת שלא להשאיר אותם במצב בו אין להם כיסוי, לצד מתן דגש על השיקום הכלכלי של החייב ושילובו היעיל והמהיר בסביבה הכלכלית הרגילה. מאידך, המטרות המוצהרות של הליכי פשיטת רגל, מתייחסות לכינוס מלוא הנכסים של החייב וחלוקה צודקת שלהם בין הנושים, לפי קריטריונים וסדר עדיפות ברור, בצורה יעילה ומהירה. בנוסף, הענקת האופציה לחייב שאין ביכולתו לעמוד בהחזר החובות שצבר, לקבל צו הפטר המוחק את החובות, כך שיוכל להתחיל בחיים חדשים נטולי בעיות כלכליות, הטלת סנקציות והגבלות על ידי בתי המשפט והנושים.

חדלות פרעון הגדרה

כפי שמוגדר בסעיף 2 לחוק, המונח חדלות פירעון מתייחס למצב כלכלי לפיו לחייב –  יחיד או תאגיד, אין יכולת להחזיר לנושים את החובות שצבר במועד, גם אם טרם הגיע זמן ההחזר או שגובה החובות וההתחייבויות של החייב גדול מהשווי הכספי של כלל הנכסים והמשאבים שיש ברשותו.

במצב של פשיטת רגל, מדובר על אדם יחיד שלא יכול להחזיר את החובות שצבר לנושים, כאשר בית המשפט ממנה כונס הנכסים בתיק והוא מורה על מימוש הנכסים שיש לחייב כדי להחזיר את הכספים, במגבלות מה שניתן. את שארית החוב מוחקים באמצעות צו משפטי הנקרא הפטר, אשר פוטר את החייב מתשלום יתר החוב.

חדלות פירעון של יחיד

עורך דין חדלות פירעון מסביר – יחיד המצוי בהליך הוא אדם פרטי, אשר יכול להיות גם “עוסק פטור” או “עוסק מורשה”, אך לא תאגיד. מבחינת הטרמינולוגיה נעשה בחוק שימוש במונח “חדל פירעון” או “חייב”. זאת, בניגוד למי שמתנהלים נגדו הליכי פשיטת רגל המכונה “פושט רגל”, שזהו ביטוי הצהרתי המציג את האדם באופן שלילי בעיני הציבור ומקשה עליו בעתיד לשוב ולהשתלב בצורה קלה ומהירה בקרב האוכלוסייה מבחינה חברתית וכלכלית.

שלבי פתיחת הליך חדלות פירעון

חדלות פירעון הגדרה
איך ניתן לעשות פתיחת הליך חדלות פירעון

בהתאם להוראות חוק חדלות פירעון, בשעל טיפול בכל הנכסים שיש בבעלות החייב, מוטלות עליו הגבלות וסנקציות והוא אינו רשלב הראשון של ההליך, עליו להגיש לבית המשפט בקשה לקבלת צו לפתיחת הליכים. לאחר מתן הצו, נערכת בדיקה מקיפה ויסודית שמטרתה לבחון את מצבו הכלכלי העדכני של החייב ולאתר את הפעולות ואופן ההתנהלות השוטפות שהביאו אותו למצבו הכלכלי. במשך הזמן שבו מבוצעת הבדיקה, ממנים נאמן שאחראי אי להחזיר את חובותיו, למעט בדרכים המנויות בחוק. עם תום הבדיקה מציג הממונה בפני בית המשפט תוכנית מסודרת ומפורטת לגבי הסדרת החובות ושיקום כלכלי של החייב, בית המשפט דן בפרטי התוכנית ומורה על מתן צו לשיקום כלכלי.

בשלב השני, מיישמים את ההוראות הקבועות בצו לשיקום כלכלי, הכוללות את מימוש או ניהול כל הנכסים שברשות החייב, על מנת לפרוע באמצעותם את החובות לנושים, כאשר לצד זאת צריך החייב לשלם תשלומים קבועים מההכנסות השוטפות כדי לפרוע את החובות. תוקף הצו הוא 3 שנים, כאשר לבית המשפט סמכות להאריך אותו בנסיבות מסוימות. בהליכי פשיטת רגל שלב זה מכונה הכרזה על פשיטת רגל.

ההליך לפי החוק החדש מוגבל למשך 4 שנים לכל היותר, כאשר בשלב השלישי, לאחר ביצוע והשלמת התוכנית השיקומית של החייב, הוא עשוי לקבל מבית המשפט צו הפטר, אשר הפוטר אותו מתשלום יתרת החוב ומאפשר לו, הלכה למעשה, לנהל חיים כלכליים תקינים.

דרך הפעולה המומלצת – פנייה אל משרד עורך דין חדלות פירעון

אשראי חדלות פרעון
שאלות ותשובות בנושא חדלות פירעון

לפי החוק החדש, בקשת יחיד חדלות פירעון רשאי להגיש היחיד או בא כוחו, הנושה או היועץ המשפטי לממשלה. עם זאת, לאור שינויי החקיקה הרבים והמשמעותיים שנעשו לאחרונה בנושא חדלות פירעון של יחיד, המחדדים את ההבדל בין פשיטת רגל לבין חדלות פירעון, ישנה חשיבות רבה לקבלת סיוע וייעוץ משפטי של משרד עורכי דין מקצועי ובעל מומחיות בתחום. שכן, יש לו את הידע התיאורטי והניסיון המעשי בכל הנוגע לשלבי פתיחת הליך חדלות פירעון, דרך ההתנהלות המיטבית והיעילה מול הגורמים השונים ולכן בעל סיכוי גבוה יותר להשיג עבור החייב את התוצאות הטובות ביותר, בהתאם לנסיבות המקרה גופן.

משרד עורכי דין מישאל גאון חדלות פירעון במרכז, הינו משרד מקצועי ובעל מומחיות בתחום, המנוסה בהגשה וטיפול במגוון הליכי פשיטת רגל, ביטול צו עיכוב יציאה מהארץ וכדומה. צוות משרד עורכי דין מישאל גאון מעניק לציבור הלקוחות שירות משפטי איכותי ואישי הכולל מתן ייעוץ, ליווי וייצוג באופן צמוד לכל אורך ניהול הליכי חדלות פירעון ו/או פשיטת רגל ופועל בנחישות למען השגת ההפטר המיוחל, כך שהחייב ובני משפחתו יוכלו לחזור לנהל חיים תקינים, נטולי חובות כספיים, הגבלות ומתחים נפשיים.

 

עו"ד מישאל גאון
מנהל תיקי המשרד

עו”ד מישאל גאון, מעבר להיות עו”ד וותיק ומשופשף ומומחה מספר אחת במחיקת חובות ולניהול הליכי חדלות פירעון והוצאה לפועל, כבר זכה לנהל בעברו מספר חברות ועסקים ורכש ניסיון רב במגזר העסקי ובעבודה מול הבנקים וגופים ציבוריים גדולים. עו”ד מישאל גאון, משמש כיום כאוטוריטה בתחומי החדלות פירעון ובמילים אחרות- אין כמעט שופט בארץ שלא מכיר אותו (ואת ‘כאב הראש’ שמתלווה לייצוג המשפטי שלו) או כתב עת מקצועי ומכובד שלא מתהדר במאמר מקצועי פרי עטו.

שאלה? כתבו לנו!

פשיטת רגל

חדלות פירעון

שיקום כלכלי

פתח צ'ט
1
שלום וברכה
שלום,
אני כאן לרשותך
Call Now Button