מאמרים מאת עו"ד לחדלות פירעון ופשיטת רגל

הליך מחיקת חובות שמשנה חיי חייבים רבים

הליך מחיקת חובות

מעגל החובות פוגע במשפחות רבות בישראל. במקרים רבים, חובות יחסית קטנים תופחים במהירות וגורמים לקריסה כלכלית של ממש. תהליך הפטר בהוצאה לפועל לפי החוק החדש, מהווה אור של ממש בקצה המנהרה ומאפשר לחייבים רבים לקבל אפיק מחיקת חובות. לחייבים הנתונים בהליך חדלות פירעון החוק החדש לקבלת הפטר עשוי להיות בשורה חשובה שתשקם את חייהם של רבים.

אנו נוטים לראות חייבים בהוצאה לפועל כאנשים שנכשלו. במקרה הטוב, ייתפסו כקומץ
“מסכנים” שאינם יכולים לעמוד בחובותיהם ובמקרה הגרוע יותר, כנוכלים החומקים מאחריות. הנתונים, אמנם, מציגים תמונה שונה בתכלית. כ-9% מבתי האב בישראל מנהלים תיק בהוצאה לפועל. כלומר, בישראל קיים כמעט עשירון של חייבים! מדובר במספר אדיר של תיקים. מעל לשליש מתיקים אלו, נפתחו עקב חובות על סכום הנמוך מ-10,000 שקלים. נסיבות החיים עשויות להפתיע אותנו. חובות פעוטים וזניחים חומקים מאיתנו ובינתיים הולכים ותופחים, העסק המשגשג שלנו נקלע לקשיים ותקופות משבר עשויות לדלדל משמעותית את המשאבים שלנו ולהציב אותנו במקום שלא האמנו שנגיע אליו.

למרבה המזל, עושה רושם כי גם המחוקק השכיל להבין זאת ובשנים האחרונות אנו עדים לשינוי פרדיגמה משמעותי באופן בו מטופלים חייבים. אם בעבר הליכי מחיקת חובות היו מורכבים, מסורבלים ונחלתם של מעטים, הרי שכיום בעזרת הפטר בהוצאה לפועל לפי החוק החדש, יש לחייבים יותר הזדמנויות מאי פעם בעבר.

אז מה השתנה בהליכי מחיקת חובות?

בשנת 2018, עבר בכנסת ישראל  חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, תשע”ח-2018, אשר לראשונה מסדיר את כל חקיקת הליכי פשיטת רגל וחדלות פירעון תחת חוק אחיד, מרוכז וברור יותר. חקיקה מסודרת זו סיפקה את ההזדמנות לעגן באופן חוקי את שינוי הגישה מענישה לשיקום ולאפשר לחייבים נוספים לעבור הליך שבסופו תתאפשר מחיקת חובות והזדמנות לשיקום. כעת, לאלו מן החייבים אשר מתנהלים בהליך חדלות פירעון החוק החדש מאפשר לסיים את ההליך תוך 18 חודשים ולאחר מכן להגיש בקשה להפטר. במידה וחובותיהם אינם עוברים את רף ה-150,000 ₪, ההליך כיום הוא פשוט יותר ומאפשר לחייב לנהל חיים נורמליים ולהשתקם צעד אחר צעד.

למי זה רלוונטי?

הפטר בהוצאה לפועל לפי החוק החדש ניתן לשני סוגי אוכלוסיות חייבים:

  • חייב המנוהל באיחוד תיקים ועומד בצו התשלומים.
  • פושטי רגל, אשר תקופת ההליך שלהם תלויה בגובה הסכום ובנסיבות האישיות שלהם.

יהיה מצבו של החייב אשר יהיה, הזכאות למתן הפטר תלויה במידה רבה גם בנסיבות החוב. אחרי הכול, מדובר בחקיקה שמטרתה לשקם חייבים אשר נקלעו לקשיים כלכליים בתום לב, עקב נסיבות חיים אשר מחוץ לתחום שליטתם. לכן, כחלק בלתי נפרד מהתהליך, ייבדקו נסיבות חייו של הנאשם. אלו כמה מנסיבות החוב אשר לא ייחשבו ככאלו שנעשו בתום לב.

  • חובות שנגרמו כתוצאה ממעשי הונאה.
  • סכום חוב הגבוה מ-800,000 ₪ עשוי להטיל קשיים משמעותיים על קבלת ההפטר ותלוי במידה רבה בסכום החוב המקורי לפני אגרות וקנסות. סכום חוב הגבוה מ-2 מיליון ₪ לא יאפשר קבלת הפטר בשום מקרה.
  • קשיים כלכליים כתוצאה מהתנהלות חשבונאית לא תקינה בעסק.
  • חובות בגין הוצאות משפטיות במסגרת תביעה קנטרנית.
  • תשלומי קנסות ופיצויים במסגרת פסיקת בית דין כשיר בגין עבירות לסוגיהן.
  • חובות שנגרמו כתוצאה מהתמכרויות לסמים או הימורים.

בנוסף, תיבדק התנהלותו של החייב לאורך תקופת הליך חדלות הפירעון. חייבים אשר לא עמדו בתשלומים החודשיים או בהגשת דוחות ההכנסות וההוצאות, או שהתגלה כי הסתירו נכסים שניתן היה לממש לזכות הנושים, עשויים לאבד את זכאותם לקבל הפטר ומחיקת חובות.

הדרך למחיקת חובות דורשת ייצוג

כאמור, עבור חייבים המנוהלים בהליך חדלות פירעון החוק החדש הוא משמעותי ביותר, אך אינו חל בהכרח על כל מקרה ומקרה. כדי להבטיח שיעמדו לרשותך כל הכלים והידע הנחוץ כדי למצות את זכויותיך כראוי, חשוב לקבל ייצוג מקצועי וראוי. עו”ד המתמחה בתחום ההוצאה לפועל ומחיקת חובות, יוכל ללמוד את המקרה שלך לעומקו ולייעד עבורך את הפתרון המתאים ביותר.

ככל שנקדים וניגש לקבל עזרה, כך האפשרויות שלנו יהיו גמישות ומגוונות יותר. לכן, חשוב שנמהר ונמצא את מורה הדרך שלנו שיעזור לנו לנווט בדרכים הזרות והפתלתלות של רשות האכיפה והגבייה.

עו"ד מישאל גאון
מנהל תיקי המשרד

עו”ד מישאל גאון, מעבר להיות עו”ד וותיק ומשופשף ומומחה מספר אחת במחיקת חובות ולניהול הליכי חדלות פירעון והוצאה לפועל, כבר זכה לנהל בעברו מספר חברות ועסקים ורכש ניסיון רב במגזר העסקי ובעבודה מול הבנקים וגופים ציבוריים גדולים. עו”ד מישאל גאון, משמש כיום כאוטוריטה בתחומי החדלות פירעון ובמילים אחרות- אין כמעט שופט בארץ שלא מכיר אותו (ואת ‘כאב הראש’ שמתלווה לייצוג המשפטי שלו) או כתב עת מקצועי ומכובד שלא מתהדר במאמר מקצועי פרי עטו.

שאלה? כתבו לנו!

פשיטת רגל

חדלות פירעון

שיקום כלכלי

פתח צ'ט
1
שלום וברכה
שלום,
אני כאן לרשותך
Call Now Button