מאמרים מאת עו"ד לחדלות פירעון ופשיטת רגל

דין קדימה חדלות פירעון

דין קדימה חדלות פירעון

כשבאים לפרוע חובות של חדל פירעון פועלים לפי הוראות דין קדימה חדלות פירעון הקבועות בחוק. מי שמחלק את החובות, לנושים שהגישו תביעת חוב בלבד (אלא אם כן הגישו בקשה להארכת מועד להגשת תביעת חוב), הוא הכונס. השיקולים של הכונס בעת שהוא בא לחלק את נכסי החייב לנושים הם שניים: עיקרון השוויון ועיקרון העדיפות. לפי עיקרון העדיפות מחלקים את הנכס למי שיש לו עדיפות על פני אחרים, כגון שיש לו שיעבוד בנכס.

רק לאחר חלוקת החלק היחסי בחובות לנושים עדיפים עוברים לקבוצה הבאה בעלת עדיפות משנית וכן הלאה. לפי עיקרון זה, נושים אשר להם שיעבוד בנכס מקבלים את מלוא התשלום תמורת החוב. ומה קורה כשבאותה רמת עדיפות נמצאים 2 או יותר נושים? כאן משתמשים בעיקרון השוויון. עיקרון השוויון קובע כי כל אחד מהנושים הנמצאים באותה רמת עדיפות מקבל את הכסף באופן שוויוני לפי החלק היחסי שלו בחוב.

דין קדימה חדלות פירעון

כאשר אדם נופל למצב של חדלות פירעון ממנה בית המשפט כונס נכסים או מנהל מיוחד שנהייה ממונה על חלוקת נכסיו. כונס הנכסים או המנהל המיוחד צריכים לתמרן בין כל הנושים ולחלק את הנכסים בהתאם להוראות החוק ובהתאם לשעבודים או בטוחות אחרות שיש לנושים בנכסים של החייב. לאחר תשלום כל החובות מנכסיו של החייב, אם נותר כסף בקופה (מה שלא קורה בדרך כלל) מקבל החייב את מה שנותר לרשותו. סדרי העדיפויות של הנושים מופיעים בסעיפים 231-237 בחוק וכן בסעיפים 238-242 בחוק. זאת כל עוד מדובר באדם פרטי, אם מדובר בחברה או תאגיד ישתנו החוקים בהתאם לקבוע בחוק לגבי פשיטת רגל של תאגידים.

דין קדימה חדלות פירעון
דין קדימה חדלות פירעון כמובא בחוק

מימוש נכס בפשיטת רגל

בפשיטת רגל של אדם פרטי, מה שנקרא היום חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, מוכר הכונס את הנכסים והכסף המתקבל תמורת מימוש נכס בפשיטת רגל הוא מחלק בין הנושים. ה’חייב’ חייב לשתף פעולה עם הכונס. אי שיתוף פעולה של החייב עם הכונס עלולה להביא לביטול הליך פשיטת רגל של החייב, מה שאומר שבית המשפט לא ייתן לו הגנה מפני פעולות חוקיות של הנושים נגדו, כמו כן, לא יוכל להגיש בקשה להפחתת צו תשלומים חדלות פירעון. ואם הוא קיבל צו הפטר, אי שיתוף פעולה עלול להביא לביטול צו ההפטר.

עם זאת, חשוב לדעת שלא את כל הנכסים יכול הכונס למכור. מימוש נכס בפשיטת רגל שאינו שייך לחייב מתחילת ההליך נגדו למשל, אין הכונס יכול למכור. אם יש לחייב כסף בקופת גמל הוא חייב אישור מיוחד של בית המשפט בכדי שיוכל לממש את הכסף הנמצא בקופת הגמל. ואלו רק חלק מהדוגמאות. לייעוץ פרטני ומפורט יותר, פנו אלינו באופן אישי.

מימוש נכס בפשיטת רגל
אנו נעזור לכם בכל הקשור למימוש נכס בפשיטת רגל

תיקון 4 לחוק חדלות פירעון

בכדי לעודד חייבים להגיע להסדר עם הנושים הכניס המחוקק, בשנת 2021, את תיקון 4 לחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי. התיקון הוכנס בעקבות משבר הקורונה ומטרתו להקל על חייבים ולעזור להם להגיע להסדר במקום להגיע למצב של חדלות פירעון. במסגרת אותו תיקון קיבל החייב הגנה מפני נקיטת הליכים משפטיים נגדו למשך 3-4 חודשים, בכדי שבזמן זה הוא יוכל להגיע להסדר חוב. לא רק חייב יחיד קיבל את הפריבילגיה, אלא גם חברות ותאגידים. וזאת בליווי של מנהל הסדר שמנהל את העניין מול החייבים. מנהל ההסדר מתמנה על ידי בית המשפט. תיקון 4 לחוק חדלות פירעון היה תקף למשך שנה, עד למרץ 2022. אולם גם כיום ניתן באמצעות עורך דין חדלות פירעון להגיע להסדרי חוב מצוינים מול נושים.

תיקון 4 לחוק חדלות פירעון
תיקון 4 לחוק חדלות פירעון. האם הוא רלוונטי בשבילך?

תקנות חדלות פירעון ושיקום כלכלי

כמשרד עורך דין ותיק ובעל ניסיון עשיר בתקנות חדלות פירעון ושיקום כלכלי, אנו מתמחים היטב בחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי. אנו מנסים לעזור ללקוחותינו – לפושטי רגל למצוא פרשנות מקלה לחוק. אנו עוזרים לאדם הפשוט שנקלע לחובות שאינו בקיא בהוראות החוק לקבל הגנה בבית המשפט בהתאם לתקנות חדלות פירעון ושיקום כלכלי. אנו עוזרים לחייב ומייעצים לו כיצד להתנהל מול הנושים, וכן לגבי דין קדימה חדלות פירעון, בכדי למזער נזקים ארוכי טווח שעלולים להיגרם כתוצאה מההליכים שהוא מצוי בהם כרגע. כמו כן, אנו מייצגים גם תאגידים גדולים במשק בהליכי פשיטת רגל ובכל הקשור לתחומי פשיטת הרגל, כמו הוצאה לפועל פתיחת תיק ועוד. נקלעתם לחובות ואתם על סף פשיטת רגל? אנחנו מחכים לשיחת טלפון מכם.

תקנות חדלות פירעון ושיקום כלכלי
עוזרים לכם להתמצא בתקנות חדלות פירעון ושיקום כלכלי
עו"ד מישאל גאון
מנהל תיקי המשרד

עו”ד מישאל גאון, מעבר להיות עו”ד וותיק ומשופשף ומומחה מספר אחת במחיקת חובות ולניהול הליכי חדלות פירעון והוצאה לפועל, כבר זכה לנהל בעברו מספר חברות ועסקים ורכש ניסיון רב במגזר העסקי ובעבודה מול הבנקים וגופים ציבוריים גדולים. עו”ד מישאל גאון, משמש כיום כאוטוריטה בתחומי החדלות פירעון ובמילים אחרות- אין כמעט שופט בארץ שלא מכיר אותו (ואת ‘כאב הראש’ שמתלווה לייצוג המשפטי שלו) או כתב עת מקצועי ומכובד שלא מתהדר במאמר מקצועי פרי עטו.

שאלה? כתבו לנו!

פשיטת רגל

חדלות פירעון

שיקום כלכלי

נקלעת לחובות?
הסדר חובות שיוציא אותך מהבוץ.
עם התאמת פיתרון בול בשבילך!

מגיעה לך שיחת ייעוץ חינם

*בכפוף לבדיקת התאמה
פתח צ'ט
1
שלום וברכה
שלום,
אני כאן לרשותך
Call Now Button