מאמרים מאת עו"ד לחדלות פירעון ופשיטת רגל

הצעדים הראשונים של פשיטת רגל

הצעדים הראשונים של פשיטת רגל

פשיטת רגל הוא מצב שבו אדם לא יכול לעמוד בתשלום חובותיו. המטרה של הליך פשיטת רגל היא מחד לשמור על החייב לבל יגיע למצבים בלתי הפיכים מבחינה נפשית וגופנית, מה שייגרע באופן דרסטי מיכולת התשלומים שלו ויכולת השיקום הכלכלי והפיזי שלו ומצד שני ההליך בא לסייע גם לנושים לקבל לפחות חלק מכספם, מה שלולא פשיטת הרגל לא היה קורה.

הצעדים הראשונים של פשיטת רגל

ההתחלה של פשיטת רגל היא בפנייה לבית המשפט של הנושה או של החייב בבקשה להכריז על פשיטת רגל של אותו אדם (החייב). כאשר החייב מבין שהנושים סוגרים עליו מכל הכיוונים ואין לו כלל יכולת לשלם את החובות הוא יכול לפנות לבית המשפט ולבקש להכריז עליו כפושט רגל ובכך להימנע מיכולת הנושים לנקוט הליכים כנגדו.

פשיטת רגל בכוחה למנוע מהנושים לפתוח נגדו תיק בהוצאה לפועל או מפתיחת תביעות כנגדו ובעצם מכל הליך חוקי הננקט בדרך כלל כנגד חייב. ומתי שווה לנושים לפנות לבית המשפט בבקשה לפתוח נגד החייב בהליכי פשיטת רגל?

כאשר הם יודעים שיש לחייב נכס שאיננו ממומש, ואין להם דרך אחרת לקבל את חובם או אז הם יכולים לפנות לבית המשפט שמחייב, במסגרת הליכי פשיטת רגל, את החייב לממש את הנכס שלו, כלומר למכור אותו ולשלם את החוב או את חלקו לנושה או לנושים. (ראו עוד במאמר האם פשיטת רגל הוא תהליך טוב).

הצעדים הראשונים של פשיטת רגל
הצעדים הראשונים של פשיטת רגל

איך ניגשים להליך פשיטת רגל

הליכי פשיטת רגל הם הליכים מורכבים ויש לגשת אליהם בכובד ראש. כמובן שחשוב מאוד לעשות אותם בעזרת עורך דין חדלות פירעון מומחה לעניינים אלו. ההמלצה פונה הן לנושים שרוצים לבקש פשיטת רגל אודות החייב וכן במצב הפוך, לחייב שרוצה להכריז על עצמו כפושט רגל. שכן תהליך זה כלל אינו פשוט. לפני שעושים צעד, צריך קודם כל לדעת בבירור את הזכויות והחובות של הליך זה. מה הם המגבלות שיושתו על החייב, מה הכלים שבית המשפט מעמיד בפני הנושים ובפני החייב וכו’.

אפשר לומר שכל מי שפונה לבית המשפט לצורך הכרזה על פשיטת רגל חייב לקחת ליווי של עורך דין ולפחות להתייעץ אתו על ההשלכות העתידיות, גם אם מדובר בבקשה מצד הנושה, שהוא לכאורה רק אמור להרוויח מהצעד הזה, אולם ישנם גם פרטים בחוק פשיטת הרגל שנותנים יתרון לחייב, גם במקרים שהבקשה באה מצד הנושה. פנייה לעורך דין אם כן, היא הצעד הראשון בפשיטת רגל.

הליך פשיטת רגל מורכב מ-4 צעדים. הצעד הראשון (לאחר פנייה לעורך דין) הוא הגשת הבקשה לבית המשפט. כאמור, על ידי הנושה או על ידי החייב. בית המשפט בודק את הבקשה ומוציא צו כינוס (במידה ויש לכך הצדקה, על פי שיקול דעתו). ‘צו הכינוס’ משמעותו הוא הפסקה של כל הליך משפטי אחר כנגד החייב וכניסה למה שנקרא ‘מצב של פשיטת רגל’.

פשיטת רגל – המשך הצעדים עד לסיום ההליך

בשלב זה יטיל בית המשפט גם מגבלות שונות על החייב, ביניהם לרוב, גם איסור יציאה מהארץ. לאחר מכן ימנה בית המשפט נאמן אשר ייקח לידיו את המושכות וינהל מעתה את ענייניו הכספיים של החייב. מעתה, הוא יכול להחליט על הוצאותיו והכנסותיו של החייב, לאן הן יהיו מיועדות.

תפקידו העיקרי של הנאמן הוא לנסות לתרגם את נכסיו והונו של החייב לכסף מזומן שבעזרתו ישולם החוב או החובות. או לפחות חלק מהחובות (לעיתים חלק קטן מאוד מהחובות – במקרה שאין לחייב נכסים). כל התהליך נמשך עד שבית המשפט יראה לנכון להעניק לחייב הפטר מוחלט מהחובות (לפי הקריטריונים לקבלת הפטר). מה שאומר שכעת הסתיים התהליך של פשיטת הרגל והחייב יכול להתחיל חיים כלכליים חדשים, ללא המגבלות שהיטו עד כה וללא הניהול של הכונס וכל מה שקשור לפשיטת הרגל.

למעשה, הפטר מוחלט של החובות הוא סיום תהליך פשיטת רגל. אנו נוכל ללוות אתכם בתהליך פשיטת רגל מתחילתו ועד סופו, ולייצג אתכם מול בית המשפט ומול כונס הנכסים. הן בכל הנוגע למגבלות המוטלות על ידי בית המשפט והן בכל הנוגע להחלטה על דרך מימוש הנכסים ועוד. פנו אלינו עוד היום.

עו"ד מישאל גאון
מנהל תיקי המשרד

עו”ד מישאל גאון, מעבר להיות עו”ד וותיק ומשופשף ומומחה מספר אחת במחיקת חובות ולניהול הליכי חדלות פירעון והוצאה לפועל, כבר זכה לנהל בעברו מספר חברות ועסקים ורכש ניסיון רב במגזר העסקי ובעבודה מול הבנקים וגופים ציבוריים גדולים. עו”ד מישאל גאון, משמש כיום כאוטוריטה בתחומי החדלות פירעון ובמילים אחרות- אין כמעט שופט בארץ שלא מכיר אותו (ואת ‘כאב הראש’ שמתלווה לייצוג המשפטי שלו) או כתב עת מקצועי ומכובד שלא מתהדר במאמר מקצועי פרי עטו.

שאלה? כתבו לנו!

פשיטת רגל

חדלות פירעון

שיקום כלכלי

נקלעת לחובות?
הסדר חובות שיוציא אותך מהבוץ.
עם התאמת פיתרון בול בשבילך!

מגיעה לך שיחת ייעוץ חינם

*בכפוף לבדיקת התאמה
פתח צ'ט
1
שלום וברכה
שלום,
אני כאן לרשותך
Call Now Button