מאמרים מאת עו"ד לחדלות פירעון ופשיטת רגל

שכר טרחה נאמן בפשיטת רגל

שכר טרחה נאמן בפשיטת רגל

גובה שכר טרחה נאמן בפשיטת רגל משפיע על נושים של חוב, כאשר החייב פשט את הרגל, כעת מתחלקים כל הנושים עם הרכוש שנותר בהתאם להליך פשיטת רגל החדש לחברה בחובות (לאחר קיזוז נכסים משועבדים). שכר הטרחה של הנאמן מקוזז גם הוא מכספי הרכוש שנותר ומפחית בעצם את גובה ההחזר שהנושה מקבל בהליך פשיטת רגל החדש לחברה / לעסק. האם יש מישהו שמפקח על גובה שכר הטרחה של הנאמן / הכונס?

גובה שכר טרחה נאמן בפשיטת רגל וההשפעה על ההחזרים לנושים

המושג פשיטת רגל עבר שינויים, גם השם השתנה: עד 15.9.2019 היה שם אחד לחברה ולאדם הפרטי, לשניהם קראו ‘פשיטת רגל’. החל מהתאריך הנ”ל, פשיטת רגל של אדם פרטי נקראת חדלות פירעון ושיקום כלכלי. הליך של פשיטת רגל החדש לעסק הוא סוג של התערבות של הרשויות בחובות אזרחיים, כך שהוא בא להגן על שני אינטרסים נוגדים. 1. האינטרס של הנושה לקבל את כספו או לפחות חלק (כברירת מחדל). 2. להגן על החייב מפני פגיעה של נושים, כשממילא אין בכך תועלת וזה לא יביא את התשלום.

הכניסה להליך פשיטת רגל החדש לחברה לאחר איחוד תיקים לחברות או להליך חדלות פירעון הוא לעיתים אינטרס של החייב ולעיתים של הנושה. כל אחד מהם יכול להגיש בקשה להכרזה על פשיטת רגל או לכניסה להליכי חדלות פירעון של החייב. כאשר חברה פושטת רגל ממונה כונס נכסים שמפרק את החברה (ברוב המקרים), מוכר את נכסיה ורכושה ומהתקבולים הוא מחלק את תשלומי החובות לבעלי עסקים הנושים. במאמרנו אנו מדברים בעניין ההשפעה של שכרו של כונס הנכסים על תשלום החובות.

שכר טרחה נאמן בפשיטת רגל
שכר טרחה נאמן בפשיטת רגל

שכר של הליך פשיטת רגל החדש לחברה בחובות נקבע לפי מדרגות

כונס הנכסים או הנאמן בפשיטת רגל אינם מסיימים את עבודתם ביום או יומיים, הליך פשיטת רגל החדש לחברה בחובות ומכירת נכסי חברה בפירוק יכול להימשך על פני חודשים ושנים. התקנות קובעות כי הנאמן יכול לגבות כשכר טרחה סכום לפי גובה אחוזים מתקבולי המימוש של אותו חודש, כלומר מסכום הכסף שנכנס לקופת החברה.

האחוזים אינם אחידים והם נקבעים לפי מדרגות המופיעות בתקנה 8 לתקנות השכר. מדרגות פירושם קביעת גובה אחוז בהתאם לגובה הכסף שהוא מכניס. ככל שיכניס יותר כסף הוא גם יקבל אחוזים יותר גבוהים בתור שכר טרחה נאמן בפשיטת רגל, כך יהיה לו תמריץ להכניס יותר כסף לקופה.

הליך פשיטת רגל החדש לחברה בחובות
הליך פשיטת רגל החדש לחברה בחובות

הליך פשיטת רגל החדש לחברה – שאלות ותשובות בעניין

אנו נשאלים רבות על ידי נושים האם לפי הליך פשיטת רגל החדש לעסק מותר לנאמן לחשב את האחוזים לפי הסכום ברוטו שנכנס לקופה, כלומר בלי לקזז הוצאות פרסום ושמאות (שגם הם מופחתים מקופת הנשייה). התשובה היא שאכן לפי תקנה 8 ובהתאם להוראות הכונס הראשי מותר לו לגבות לפי הסכום שהתקבל לפני קיזוז ההוצאות. ויתרה מזאת, במידה שהכונס נדרש למאמץ יותר מהסביר להשגת כספי חוב ניתן יהיה לשקול לתגמל אותו על כך בסכום כסף גבוה יותר.

אך יודגש כי ניתן לגבות תשלום אך ורק עבור תשלומים שהתקבלו בפועל ולא לפי תקבולים עתידיים ולא בעקבות הכנסה רעיונית וכדומה, כמו כן אינו יכול לגבות תשלום על הפחתה של חוב מס הכנסה, גם חילוט ערבויות אינו מזכה בתשלום שכר טרחה נוסף. בהמשך לכל האמור חשוב לדעת כי השיקולים לגבי ביטולים של תביעות חוב של נושים וכן דחיית חוב באופן מלא או חלקי, נתונים ברשותו הבלעדית של הכונס והם הכרחיים בכל סוג של הליך פשיטת רגל החדש לחברה.

הליך פשיטת רגל החדש לחברה
הליך פשיטת רגל החדש לחברה

הליך פשיטת רגל החדש לעסק

עוד נקבע בתקנות כי השבה של ערבות בנקאית אינה נחשבת מימוש נכס של החברה בפירוק, למרות שכביכול יש כעת יותר כסף בקופת הנשייה, כי הבנק ירד מרשימת הנושים וכעת הכסף יתחלק בין פחות נושים, למרות זאת לא ייחשב הדבר כמימוש נכס והנאמן לא יהיה זכאי לשכר טרחה עבור פעולה זו.

לעניין זה של השבת ערבויות ישנם החרגות בדומה למה שכתבנו לעיל על תוספת למאמץ, גם כאן ניתן לשקול תוספת זו. גם בעניין הכנסה רעיונית הנזכרת לעיל ישנם החרגות שונות בהליך פשיטת רגל החדש לחברה בחובות. מומלץ תמיד להתייעץ עם עורך דין חדלות פירעון מומלץ בעניין, בעיקר כאשר אתם חושדים כי שכר טרחה נאמן בפשיטת רגל או כונס הנכסים גובים סכום רב מדי, וכתוצאה מכך סכומי ההחזר שאתם מקבלים נמוכים מדי.

הליך פשיטת רגל החדש לעסק
הליך פשיטת רגל החדש לעסק
עו"ד מישאל גאון
מנהל תיקי המשרד

עו”ד מישאל גאון, מעבר להיות עו”ד וותיק ומשופשף ומומחה מספר אחת במחיקת חובות ולניהול הליכי חדלות פירעון והוצאה לפועל, כבר זכה לנהל בעברו מספר חברות ועסקים ורכש ניסיון רב במגזר העסקי ובעבודה מול הבנקים וגופים ציבוריים גדולים. עו”ד מישאל גאון, משמש כיום כאוטוריטה בתחומי החדלות פירעון ובמילים אחרות- אין כמעט שופט בארץ שלא מכיר אותו (ואת ‘כאב הראש’ שמתלווה לייצוג המשפטי שלו) או כתב עת מקצועי ומכובד שלא מתהדר במאמר מקצועי פרי עטו.

שאלה? כתבו לנו!

פשיטת רגל

חדלות פירעון

שיקום כלכלי

פתח צ'ט
1
שלום וברכה
שלום,
אני כאן לרשותך
Call Now Button